Lysbord – hjelpemiddel og en utviklingstopper

Bruk av lysbord er en diskusjon som aldri kommer til å ende – er det juks? Nei. De fleste artister der ute har en mening om det, og jeg er intet unntak. Det jeg skriver nå mener jeg med beste intensjon for at du som bruker skal få utvikle din egen stil og særpreg på verkene dine.

 Jeg, som mange andre, brukte selv lysbord i begynnelsen når jeg begynte å ta tegning på alvor. Jeg anbefaler det absolutt for de som er nybegynnere og trenger et lite dytt for å begynne å tegne, men om det blir tatt i bruk i flere år kan det også bli en stopper for utviklingen din. Det mest positive med bruk av lysbord er at du har muligheten til å jobbe videre med dine egne verk ved å duplisere dem og gjøre forandringer uten å ødelegge originalen. Det gir deg muligheten til å lage flere versjoner av ditt eget motiv og forbedre det ut ifra tidligere resultater.

Tatovering studioer bruker også lysbord hyppig som hjelpemiddel for å tegne over stensiler av motivene som kunden skal ha tatovert, med mindre du stoler på tatovøren til å tegne direkte på huden din ved å lage et unikt motiv for frihånd. Det er også idéelt for illustratører og ved laging av animasjon. Vi har alle også opplevd å bruke prosjektor på skolen vil jeg gjette, eller overhead som vi brukte på skolen om du er fra min generasjon.

55842693_336969250274426_2798092213190393856_n.jpg

Men likevel får man så mye mer ut av å tegne for frihånd. Man lærer mer ved å studere det man ser – former, tekstur, hvordan skyggene legger seg, hvordan motivet er bygget opp – selv om det tar tid i begynnelsen. Så hvorfor har vi sånt hastverk med å bli flinke? Jeg sier det igjen, det er ingen konkurranse og alle utvikler seg i forskjellig tempo. Å kunne tegne det man ser er en utrolig viktig egenskap generelt innen kunst.

Jeg sier ikke at det å bruke lysbord eller lignende hjelpemidler ikke er en gyldig teknikk for det er det på mange måter. Jeg blir bare ikke like imponert over å se verkene til folk som har brukt lysbord lenger, iforhold til dem som tegner for frihånd og som tar seg god tid. Om du tegner konturene og skyggelegger uten å lage proporsjonene selv, og om du da skal gjenskape tegningen din uten å legge over, hvilken av tegningene får det beste resultatet? Og hvem av dem får mest sjarm over seg med ditt personlige preg? Det er nesten trist å se hvor ofte jeg leser om folk som ønsker seg et lysbord når de kun tenker på at de vil ha fortest mulig resultat, men lærer egentlig halvparten så lite om egne ferdigheter som om de hadde tatt et oppgjør med basis tegning istedet. Tro meg når jeg sier at øvelse gjør mester. Lysbord er greit for repetisjoner på motiver du vil bli flinkere på. Toppen 10-15 ganger for opplæringens skyld, men fortsetter man etter ødelegger du for egen utvikling av stil, preg og tegnekunnskaper. Et typisk særpreg som er vanlig å se på enkle lineart tegninger er lite flyt i linjene når det er lagt over lysbord.

Som sagt brukte jeg også lysbord en periode når muligheten var der, men tegner nå på frihånd fordi det går fortere for meg. Jeg har jobba hardt for å forbedre meg, og kjenner nå teknikken min og har utviklet min egen tegnestil og fremgangsmåte. Så jeg stoler nå på at hånda mi er stødig nok til å få ting riktig på arket med hjelp av påtrent kunnskap og med øyemål. Dette har også hjulpet meg utrolig mye innen maling, der å legge over hadde blitt vanskeligere om jeg skulle tatt det valget av fremgangsmåte. Det er bare perioden mellom nybegynner og velutviklet artist som er lang, vanskelig og krever tålmodighet med mye øvelse. Når du tar skrittet og velger bort lysbordet, er det øyeblikket du må tørre å være åpen for å motta konstruktiv tilbakemelding. Flere øyne ser bedre enn ett.

picture1-2070374-2-1529235518766

Tips: Om du er en hyppig bruker av lysbord, anbefaler jeg deg å sette deg ned og tegne feks. et ansikt for frihånd og se hvor langt i din egen prosess og utvikling du egentlig er.

Si at du vil spontant imponere noen med en tegning, og du har overbrukt teknikken ved å bruke lysbord. Det er da du eventuelt vil se en tydelig forskjell på kvaliteten på verkene dine. Mangel på kunnskap om hvordan bygge opp proporsjoner og å få noe tredimensjonalt ned på papiret er veldig vanlig i slike tilfeller.

picture1-2070374-2-1529235518766

Utfordring: Gå ut med skisseblokk og penn eller blyant, og tegn det du ser. Hvis du har muligheten til å tegne uten lysbord, så gjør det. Ta inspirasjon fra gatekunstnere som tegner folk spontant på gaten.

Om du ikke føler deg trygg nok til å la lysbordet gå, begrens bruken ved å lage enkle hjelpelinjer for å putte på detaljer selv for mer særpreg. Etterhvert kan du kutte ned på bruken av lysbordet litt etter litt, til du føler deg trygg på at du ikke trenger det lenger. Bare husk å vær ærlig med deg selv og eventuelt kunde om fremgangsmåten på verket du lager, om det er en bestilling eller skal selges. Og er du under et tidspress er det et kjempefint virkemiddel å bruke.

Det er godt mulig at du må ha vært i gamet en stund for å skjønne tankemåten min på dette temaet. Jeg tenker at det ikke er noen snarveier når man vil bli flink i noe, og at lysbord ikke nødvendigvis får deg til å være der du trenger eller vil være i utviklingen din. Men til sist er uansett det viktigste at du har det gøy når du tegner.

picture1-2070374-2-1529235518766

Aim for progress, not perfection.

  • Dette er et kapittel fra boken min. Hva synes du? Var dette nyttig?   

ending

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

opp ↑

Lag ditt nettsted på WordPress.com
Sett i gang
%d bloggere like this: